„Mănâncă mai multe fructe și legume!” Probabil că ai auzit acest îndemn de-a lungul vieții, ar fi și ciudat dacă nu auzeai având în vedere că este probabil una dintre cele mai frecvent auzite recomandări din lume. 

Nimeni nu se îndoiește că fructele sunt extraordinar de sănătoase pentru sănătate, ca să nu mai spunem că sunt și convenabile – le poți lua cu tine oriunde, iar prepararea lor durează de obicei doar câteva secunde. Dar chiar sunt sănătoase? Citește pentru a afla ce spun majoritatea specialiștilor.

„Zahărul e zahăr, chiar dacă se numește fructoză!” 

Citește și: Au mai rămas 29 de zile până se trecerea la ora de vară. Cum ne afectează sănătatea

Poate că ai auzit această recomandare – că efectele negative ale zahărului nu dispar pur și simplu. Chiar dacă este adevărat că zahărul de masă și siropul de porumb bogat în fructoză pot provoca foarte multe efecte negative asupra corpului, nu este adevărat că fructoza are același efect. Este nevoie de foarte multă fructoză naturală pentru ca aceasta să-ți dăuneze, o cantitate greu de acumulat doar din fructe. În condițiile în care în ultimul catalog Profi vei găsi numeroase promoții la fructe, este foarte simplu și convenabil să mănânci mai multe fructe.

 

Fructele îți oferă fibre și lichide în mod natural

Prin „natural”, ne referim la faptul că pentru a mânca un măr este nevoie să mestecăm și să digerăm destul de mult, un detaliu deloc de ignorat, având în vedere că nu același lucru îl putem spune despre un pahar de băutură răcoritoare carbogazoasă. Să comparăm zahărul dintr-un măr – 23 g, din care 13 sunt fructoză – cu cel dintr-un pahar de băutură de tip cola – care conține 52 g de zahăr, din care 30 sunt fructoză, dar care nu conține niciun fel de valoare nutrițională. Faptul că este nevoie de mai mult efort pentru a mesteca și digera un măr ne dă un sentiment de sațietate care ne taie pofta de alte mâncăruri, așa cum se întâmplă în cea de-a doua situație. Un motiv în plus ca atunci când compari ofertele din ultimul Penny Market catalog să alegi promoțiile la fructe în detrimentul celor la băuturi răcoritoare, mai ales că pe siteul Catalomat.ro poți găsi simplu și alte oferte fără să fie nevoie să te deplasezi la fiecare magazin în parte.

 

Fructele conțin fibre, vitamine, minerale și antioxidanți

Evident, fructele sunt mult mai mult decât pachețele naturale de lichide și fibre, ci ne oferă o mulțime de nutrienți foarte importanți pentru sănătate. Fibra, printre altele, reduce nivelul de colesterol, încetinește absorbția de carbohidrați și ne dă senzația de sațietate. Cele mai des întâlnite deficite de vitamine și minerale, precum cel de vitamina C, potasiu și acid folic, sunt ușor de prevenit prin consumul de fructe. Ce e bine să reținem este că nu toate fructele sunt la fel, așa că se recomandă consumul cât mai variat de fructe, astfel încât să acoperi un număr cât mai mare de nutrienți esențiali.

 

Studiile arată beneficii pentru sănătate și o greutate scăzută

Numeroase studii au dovedit de-a lungul timpului că persoanele care mănâncă fructe și legume au un risc scăzut pentru diferite afecțiuni. O analiză efectuată asupra a nouă studii diferite a relevat că fiecare porție de fructe a redus riscul bolilor cardiovasculare cu 7%. Este adevărat că există critici care pun sub îndoială eficiența acestor studii pe motiv că cei care mănâncă mai multe fructe și legume de obicei fac mai multă mișcare, nu fumează sau consumă alcool și au în general o atitudine mai pozitivă. Cu alte cuvinte, nu se știe dacă fructele și legumele sunt cele care aduc beneficiile. Totuși, majoritatea studiilor iau în considerare și acești factori, iar rezultatele arată că prin consumul de fructe cel mai probabil îți va scădea tensiunea arterială și vei reduce stresul oxidativ. 

Un alt beneficiu important este că fructele sunt extrem de sățioase, merele și portocalele fiind mai sățioase chiar și decât vita sau ouăle! Rezultatul este logic: mai multe fructe înseamnă implicit mai puține alimente de alt tip. Așa că nu ezita să verifici ultimul pliant Lidl pentru a vedea cu ce fructe poți umple frigiderul pentru săptămâna viitoare!

 

Și totuși, când nu se recomandă fructele?

Principalul motiv pentru care ar trebui să eviți fructele este intoleranța. Există persoane cu simptome digestive serioase la consumul de fructe. O altă situație când fructele nu ne fac bine este când sunt procesate sau transformate în suc. Există sucuri vândute ca fiind naturale, dar care sunt de fapt apă amestecată cu concentrat și mult zahăr. Ai putea să verifici ce e la Lidl, catalog nou, unde sigur găsești suc natural, dar, din păcate, chiar și sucurile 100% naturale conțin foarte mult zahăr, fără restul beneficiilor descrise mai sus. Fructele uscate sunt la fel de periculoase datorită faptului că sunt foarte ușor de consumat, fără să ne ofere și restul beneficiilor.

În loc de concluzie

Chiar dacă consumul excesiv de zahăr poate fi dăunător, acest lucru nu se aplică în cazul fructelor întregi, care vor satisface nevoile corpului tău pentru substanțe nutritive și sațietate. Este suficient să verifici ce oferte sunt la Profi pentru a găsi cea mai bună variantă pentru tine.