Da, se poate și în România. O șosea de 91 de kilometri construită în numai patru ani. Când s-a întâmplat și cum a fost posibil

Transfagarasan
Da, se poate și în România. O șosea de 91 de kilometri construită în numai patru ani. Când s-a întâmplat și cum a fost posibil
Autor:

Suntem în ziua de 20 septembrie. Într-o cu totul altă epocă. Ziua în care a fost inaugurată o șosea strategică.

Poate că și pentru acest fapt s-a putut ca un drum de 91 de kilometri să fie gata în numai patru ani. În România.

Și a mai fost posibil pentru că la această investiție au muncit în principal militari.

Au fost specialiști din trupele de geniu, cei care au stabilit jaloanele construcției și au executat cele mai ample și mai periculoase lucrări.

Au fost și minerii care puneau explozibil în anumite locuri, să puște munții.

Șoseaua Transfăgărășan, căci despre ea este vorba în acest material, inaugurată în ziua de 20 septembrie 1974, își începuse epopeea de efort, de sudoare, dar și de moarte – pentru că au fost și victime printre constructori, din cauza unor accidente – în 1970.

Drumul străbate crestele Făgărașului până la altitudinea de 2.045 de metri, iar în locul cel mai înalt străbate un tunel de 887 de metri, cel mai lung tunel rutier din țara noastră.

Ceea ce s-a întâmplat atunci reprezintă un exemplu de strategie și bună organizare, în așa fel încât lucrările să se încheie într-un timp atât de scurt. Deși condițiile au fost mai mult decât vitrege.

Câteva cifre, prezentate de portalul www.descopera.ro, sunt relevante. Au fost dislocate trei milioane de tone de rocă, s-au executat 290.000 de metri cubi de zidărie. S-au folosit 20 de tone de dinamită pentru a da munții la o parte.

Alte cifre – peste 3.500 de tone de ciment, 89 de tone de oțel-beton, 24.000 de ancore, 129 de tone de plase sudate, 14.200 metri patraţi de cofraje, 1.750 de metri liniari de tuburi de beton, 4.100 de metri liniari de ţeavă, 50 de tone de confecţii metalice, 6.900 de metri cubi de nisip, 6.000 de metri cubi de pietriş, 3.000 de tone de cribluri, 740 de lampi pentru iluminat.

Poate că cifrele, seci, nu spun atât de mult despre un efort de asemenea anvergură. Nu are rost să cădem totuși în șablonul des utilizat azi, anume că de ce atunci s-a putut ca în numai patru ani să fie construită o șosea de 91 de kilometri, peste munți, în timp ce guvernanții de după 1990 se mulțumesc să taie panglici pentru câteva sute de metri de autostradă.

În privința acestui subiect, fiecare să tragă propriile concluzii.

Spuneam la început că a fost gândit ca un drum strategic. Ideea apare după invadarea Cehoslovaciei de către trupele Pactului de la Varșovia, în 1968.

Nicolae Ceaușescu decide că România are nevoie de un drum care să fie folosit, în caz de război, în special de către trupele noastre. Poate și de aceea ritmul de lucru impus celor ce au construit șoseaua a fost infernal.

Ultimele stiri

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

Leave a Reply


* Accept ca numele si adresa de email furnizate de mine sa fie folosite pentru a participa la sectiunile de comentarii din paginile animalzoo.ro

[wysija_form id="7"]

X