Ce alimente recomandă nutriționiștii pentru a ține la distanță cancerul de colon

Ce alimente
Ce alimente recomandă nutriționiștii pentru a ține la distanță cancerul de colon
Autor:

Cancerul de colon, a treia formă de cancer ca frecvență, după cancerul de plămâni și cancerul de sân, înregistrează în ultimii ani o creștere alarmantă. Motivele? Stilul de viață dezechilibrat, stresul cronic și, nu în ultimul rând, alimentația nesănătoasă.

Numeroase alimente sunt studiate pentru capacitățile lor de reducere sau creștere a riscului de cancer colon. Află în cele ce urmează care sunt principalele alimente cu rol protector pentru sănătatea intestinului, dar și alimentele care sunt dăunătoare colonului.

Alegeri alimentare bune

Fibre. Studiile arată că o alimentatie bogată în fibre provenite din fructe, legume, cereale integrale ajută în mod semnificativ la reducerea riscului de cancer colorectal. Zilnic se recomandă consumul de legume proaspete: salată verde, spanac, varză albă, varză roșie, ridichi, roșii, ardei, castraveți, ceapă. În plus, legume gătite la abur, la cuptor sau sub forma de supa/ciorba: conopidă, broccoli, dovlecel, mazăre, fasole verde, cartofi, morcovi, țelină, păstârnac, sfeclă roșie și multe altele. Nu trebuie uitate nici plantele aromatice: mărar, pătrunjel, busuioc, rozmarin etc. Fructele trebuie de asemenea consumate în fiecare zi, cât mai colorate, variate și de sezon: mere, pere, struguri, pepene, piersici, caise, cireșe, căpșuni, fructe de pădure, citrice, nuci, migdale etc. Acestor alimente cu beneficii clare asupra sănătății li se pot adăuga: pâine integrală, fulgi de ovăz, orez integral, paste integrale.

Acid folic și vitamine B. Numeroase studii au arătat că o cantitate ridicată de acid folic (vitamina B9) și alte vitamine din grupul B pot reduce riscul de polipi colorectali și de cancer de colon. Acidul folic și alte B-uri sunt prezente în cereale integrale, tărâțe de grâu, legume verzi și leguminoase (linte, mazăre). 

Vitamina D. O analiză bazată pe rezultatele a 7 studii asupra cancerului colorectal, publicată în International Journal of Cancer (2010), a stabilit o legătură clară între nivelul ridicat de vitamina D din sânge și o rată scăzută a cancerului de colon. Vitamina D este sintetizată în piele sub acțiunea razelor soarelui. De aceea, în sezonul rece, majoritatea oamenilor prezintă deficit de vitamina D și au nevoie de suplimente cu vitamina D. Doar o mică parte din aportul vitaminei D provine din alimente precum: ficat, unt, lactate, ouă, pește, ulei de pește, ciuperci. 

Calciu. Persoanele cu o alimentație bogată în calciu provenind din produse lactate tind să aibă un risc mai scăzut de cancer de colon. O analiză publicată în Journal of the National Cancer Institute, care a adunat date obținute din 10 studii, implicând 5 țări și peste 530.000 de participanți, arată că persoanele consumau lapte fermentat (kefir, sana, iaurt) aveau cel mai scăzut risc de cancer de colon. 

Alegeri alimentare riscante

Carne roșie. În anul 2015, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a emis un avertisment privind riscul de cancer aflat în legătură cu consumul de carne roșie și carne procesată. Avertismentul OMS se bazează pe mai multe studii ample care au arătat că persoanele care consumă multă carne roșie și produse din carne procesată (mezeluri, cârnați, conserve) prezintă mai multe riscuri de a se îmbolnăvi de cancere în sfera digestivă: cancer de stomac, cancer de ficat, cancer de pancreas, cancer colorectal. Felul în care gătești carnea contează foarte mult pentru sănătatea intestinului. Carnea preparată la temperaturi înalte (la grătar, prăjită în ulei) conține compuși cancerigeni care, odată intrați în contact cu peretele intestinal în timpul digestiei, generează modificări canceroase ale celulelor. 

Alcool. Obiceiul de a consuma alcool regulat se asociază cu creșterea riscului de cancer de colon. Cercetătorii consideră că acest risc este cauzat de faptul că alcoolul blochează capacitatea organismului de a utiliza acidul folic, vitamină care joacă un rol important în prevenirea cancerului. 

Calorii în exces. Supraalimentația – consumul mai multor calorii decât ai nevoie – determină stocarea excedentului sub formă de grăsime corporală. Or, persoanele supraponderale sunt mai predispuse la cancer de colon decât persoanele cu greutate normală. Grăsimea abdominală reprezintă un risc suplimentar. Un studiu citat în Raportul Global privind Alimentația, Activitatea Fizică și Prevenirea Cancerului (2007) a constatat o creștere cu 5% a riscului de cancer de colon pentru fiecare centimetru în plus la circumferința taliei. 

Adoptă un stil de viață sănătos!

Un mod de viață sănătos îți oferă multe șanse atunci când vine vorba de prevenirea cancerului colorectal. Iata dovezile unui studiu publicat în British Medical Journal în 2010, care a urmărit, timp de 10 ani, 55.000 de persoane de vârstă mijlocie, neafectate de cancer la momentul începerii studiului. Aproape un sfert dintre cazurile de cancer colorectal, apărute pe parcursul studiului, ar fi putut fi prevenite dacă s-ar fi respectat 5 recomandări de bază privind stilul de viață:

  1. Alegerea unei alimentații sănătoase și echilibrate.
  2. Menținerea circumferinței taliei la cel mult 101 cm pentru bărbați și 89 cm pentru femei.
  3. Evitarea alcoolului.
  4. Evitarea fumatului.
  5. Desfășurarea unei activități fizice de minimum 30 de minute în fiecare zi.

Ultimele stiri

Horoscopul zilei - Evenimentul zilei - evz.ro
comentarii pe aceasta pagina postate direct pe Facebook

Leave a Reply


* Accept ca numele si adresa de email furnizate de mine sa fie folosite pentru a participa la sectiunile de comentarii din paginile animalzoo.ro

[wysija_form id="7"]

X